Fundamentem ocen 360 stopni jest założenie, że precyzyjna ocena kompetencji analizowanego menedżera zostanie poprawnie zmierzona poprzez agregację ocen współpracowników badanego typowo: zwierzchnik, podwładni, współpracownicy z podobnych miejsc itp.
W tym krótkim tekście aktywność zostanie skupiona na zagadnieniu wypowiedzi badanych w formie powszechnie stosowanych metodologii: formularz drukowany, ankieta, a także ankieta w sieci firmowej. Dla nieprzygotowanego użytkownika są to metodologie identyczne; i tu i tu wyrażający opinię odpowiada na pytania ankiety badawczej 360 stopni wyrażając ocenę odnośnie ocenianej osoby. Formularze standardowa i on-line mają taką samą kolejność zachowań, a zatem można je traktować wymiennie.
Ważnym jest obszar, który przekonuje do stosowania w wielu przypadkach ankiet zdalnych. Tutaj (bardzo częstokroć wykorzystują taką metodologię stawiające najwyżej jakość wniosków firmy konsultingowe w obszarze informatyki) operator badania w taki sposób tworzy program komputera przeprowadzający badanie, ażeby każde z ocenianych zachowań były przedstawiane w niemożliwej do przewidzenia kolejności. W związku z tym, że zmęczenie respondenta wpływa bezpośrednio na pojawienie się rozrzutu systematycznego w trakcie kolejnych pytań ankiety, zastosowanie przypadkowego rozkładu kompetencji robi wynik liniowym a w konsekwencji czyni go bardziej podobnym pod względem błędu statystycznego.
Inne blogi: Blog 1
Słowa kluczowe: ocena 360 stopni, badanie 360, ocena 360, badanie kompetencji pracownika, badanie kompetencji, ocena kompetencji, metoda 360, ankieta oceny 360, formularz oceny 360, ankieta on-line
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz